Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kees Zeeman - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Kees Zeeman - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Door: Kees en Gea

Blijf op de hoogte en volg Kees

21 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Maandag 20 Februari.
Bij mooi weer en geen wind was het plan om eerst naar de Tafelberg te gaan. Zo gezegd zo gedaan, je kan met de auto een behoorlijk eind naar boven rijden en dan heb je al een mooi uitzicht over een deel van Kaapstad. Hoe verder naar boven des te drukker het werd. Ongeveer 500 mrt voor het eind punt werden we opgevangen door een parkeerwacht, die ons aan de kant dirigeerde. We zijn met bus die net aan kwam rijden verder naar boven gegaan. Het laatste deel ga je met een lift (niet mijn favoriete ding)naar het hoogste punt. Maar van wege de harde wind boven was de lift gesloten. Maar op dit waar het echt heel druk is heb je mooi uitzicht. Maar er is meer in Kaapstad te beleven. Nieuw adres in de TomTom en rijden, maar ik denk de hij ons niet helemaal had begrepen want hij dirigeerde ons buiten de stad. Op nieuw in gesteld en begreep hij het wel. Auto op een bewaakte (achteraf heel goed)parkeerplaats gezet en opzoek naar de Botanische tuinen The Company Garden. Een grote stadstuin midden tussen de bijna wolken krabbers, onvoorstelbaar. Onderweg daar naar toe kwamen we langs veel marktkramen, en veel bedelaars. Weer een belevenis opzich. In de tuinen wemelde het van de eekhoorns, eerst dacht Gea iets bijzonders te zien.
Terug kwamen we weer langs de markten, waar Aafke nog een schilderij wilde kopen. Na veel afdingen is het gelukt, ongeveer een derde van de vraagprijs. Ook weer veel bedelaars, vrouwtjes met kleine kinderen.
Dinsdag, nog te veel wind om de Tafelberg op te gaan, enige mogelijkheid is te voet, maar daar is te weinig liefhebberij voor.
Vandaag gaan we met de auto naar Kaap de goedgehoop.Cap Point. We zijn langs de kust via Muizenberg, Fisch Hoek en Simons Town gereden. Simons Town is een oude plaats met een visser en jachthaven. Er zijn aan de doorgaande weg veel oude gebouwen met winkeltjes met voornamelijk souvenirs. Er Was nog een winkel met oude kleding en curiosa, leuk om te zien maar i.v.m. Gewicht ect. niet mee toenemen. Verder doorrijdend langs de kust heb je echt mooie uitzichten, de weg slingerd hier en daar behoorlijk en wegdek wordt er op bepaalde plekken niet beter op. Via het natuurpark, waar je entree voor moet betalen. Even geduld er staat een lange file voor, want we zijn niet de enige. Je rijd door een prachtig ongerept landschap. Er zijn mogelijkheden om te mountainbiken (niet voor ons). Onderweg worden we weer gewaarschuwd voor apen, en om deze niet te voeren. Als je bij de vuurtoren aankomt kun je het laatste stuk te voet of met een treintje. Gezien de belangstelling moet je wel geduld hebben. Waar we staan met de auto heb je ook een mooi uitzicht. Je staat werkelijk op het puntje van het land met aan twee kanten de zee. Als je terug rijd kun je verder naar beneden rijden en langs de kust naar het eindpunt rijden. Je ziet daar een mooie ruigebranding, mooi om foto's te nemen. Daar kwamen we ook de apen weer tegen, die mooi zaten te poseren voor auto's. Terug zijn we langs de andere zijde van de kust via Scarborough en het Kommetje gereden, ook weer een mooie rit richting Kaapstad.
Woensdag.
Het is weer mooi. We hebben afgesproken dat we een taxi gaan huren, dan hoeft er niemand te rijden en voor de kosten hoef je het niet te laten. Vooral terug is het erg druk in de stad. We gaan eerst naar het slavenmuseum, is in het centrum van de stad bij de tuinen. Het slavenmuseum is mooi om te zien maar geeft nog niet echt het beeld van wat er in werkelijkheid is gebeurt in de slaven tijd. Maar wel indrukwekkend. Daarna even richting de markt, die is er permanent (24 uur per dag). Aaf en Gerard wilde graag nog naar de markt. En het is mooi om even met zijn tweeën te zijn. Wij zijn richting de stadstuinen gegaan en een bezoek aan het Afrikamuseum. Het gaat over de periode van voor de slaven periode en apartheid. De mannen hadden het toen makkelijk, ze vergaderde de hele dag of zij voerde oorlog.
Na de oorlog dronken zij op de vrede met bier. Toen de eerste toeristen kwamen, werden deze niet weg gejaagd maar zij verwelkomt met bier. Zij wisten wel al hoe de economie in elkaar zat. Er je kreeg een indruk hoe geliefd Mandela was. Na zijn vrijlating kon je zien hoeveel respect er voor hem was.
We hebben nog wat in het park rond gewandeld, waar je voortdurend door bedelaars wordt aangesproken. Bij de ingang van het park hadden we weer afgesproken met Gerard en Aaf.
We zijn nog even naar de markt terug gelopen om op het terras te zitten. Daar is voortdurend muziek door amateurmuzikanten. Dat brengt gezelligheid. Deze wisselen op gezette tijden, maar voor dat ze stoppen gaan ze een aantal keren met de pet rond.
Terug in de B&B is het tijd voor de voorbereiding voor het vertrek morgen.
Donderdag het laatste ontbijt aan de grote tafel in de ontbijtruimte met openkeuken en gelijk ontvangst en receptie. Aan de grote tafel kom je vaak snel in gesprek met de tafelgenoten, die het zelfde doel hebben als rondreizen. De meeste die ook de zelfde delen hebben bezocht of nog gaan bezoeken. En natuurlijk ook met de nodige belevenissen en ervaringen. Na het ontbijt de koffers in pakken en afscheid nemen. Een echt plan hebben wij niet voor de laatste dag, en weten alleen dat op tijd voor het vliegtuig moeten zijn. Nog even op een terras in de schaduw aan het strand gezeten, en toen richting vliegveld. We wilden op tijd zijn i.v.m. De auto in leveren ect. Dat ging in principe van zelf als je de juiste aanwijsborden volgd. Er stond onmiddellijk een kruijer klaar met een bagegewagen en was zeer gedienstig voor ons. Wij richting ontvangst hal, we hadden net 50 M1 gelopen toen hij zij dat hij niet verder ging en dat 100 ZAR ( de meeste krijgen niet meer dan R10) daar moest hebben. De rest konden we zelf doen, op het laatste moment nog weer goede ervaring op gedaan, door ze te vertrouwen. Afspraak voor af maken kan je niet omheen met deze mensen. Met taxichauffeurs idem dito, de 1 brengt je weg voor R 40, 00 en de ander R 120,00. Om 20.00 uur ging onze binnenlandse vlucht naar Johannesburg. Hij ging uiteindelijk om 20.30 uur, dat most ook wel, want om 24.00 uur ging ons vliegtuig naar Amsterdam. Maar het lukte prima. De binnenlandsevlucht ging met een kleiner vliegtuig van Britisch Airway. Wat ons verbaasde dat we de koffie in het vliegtuig zelf moesten betalen. Naar Amsterdam ging met de KLM met echt een fantastische verzorging, en zonder bij betalen. De vlucht was prima, we hadden de dagen er voor al het weerbericht in Nederland gevolgd. En dat zag er niet echt goed uit. Maar voor ons een mooie terug reis naar Nederland.

We hebben een mooie reis gehad met mooi foto's (helaas nog niet bij dit verslag) en mooi om op terug te kijken.
En gaan weer sparen voor een volgende reis Zuid Afrika.

• 25 Februari 2017 - 20:51

Gerrit Jan En Jenny:

Welkom terug in Nederland. Fijn dat jullie zo`n mooie reis hebben gehad en leuk dat je ons een beetje hebt laten mee genieten.
    Even weer wennen aan het Hollandse weer!