Maandag tm woensdag 15 Februari - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Kees Zeeman - WaarBenJij.nu Maandag tm woensdag 15 Februari - Reisverslag uit Graaff-Reinet, Zuid-Afrika van Kees Zeeman - WaarBenJij.nu

Maandag tm woensdag 15 Februari

Door: Kees en Gea

Blijf op de hoogte en volg Kees

16 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Graaff-Reinet

Maandagmorgen zijn we doorgereisd naar Oudshoorn.
Gea wilde eerst nog even bij een paar antiekzaken in het centrum bezoeken. Zondag was het dorp helemaal uitgestorven, maandag morgen wist je niet wat je zag zo druk was het en alle winkels open. Via weg nummer 9, deze gaat door de Kleine karoo(droogte). Het is een prima weg om te rijden met af en toe mooie uitzichten. Je kunt gord zien dat het hier al lange tijd droog is geweest. Het plaatsje De Rust is de eerste plaats die we na een lange rit tegen kwamen, en tijd voor koffie. We werden met open armen ontvangen door de uitbater, en vertelde ons dat de droogte niet ongewoon was in deze tijd. Na een lekkere lunch naar Outshoorn door gereden. De temperatuur is in middels al weer flink op gelopen, onze airco in de auto heeft flink werk om het beetje aangenaam te houden. Het hotel lag midden in Outshoorn, ook hier alles weer achter de hekken. S'middags hebben we een struisvogelboerderij bezocht met een rondleiding. Heel interessant om te weten dat er meerdere soorten struisvogels zijn. De gids liet ondermeer zien wat een struisvogel allemaal eet, normaal voedsel 25 kg p/dag. Daarnaast hebben ze in de magen van de vogels lepels, kinderschoenen en andere metale voorwerpen gevonden . Bij de meeste struisvogels kon je wel merken dat zijn aan de rondleidingen gewend waren, maar zijn wel nieuwsgierig .
In de open wagen vond niet iedereen dat leuk. Aan het einde van de rondleiding konden mensen zich opgeven voor het rijden op een struisvogel, en mocht je met een struisvogel op de foto. Er was weinig liefhebberij voor. Een Engelse mevrouw wilde er wel oprijden, dit was werkelijk een vermakelijke vertoning. Toen de vrouw er opzat duwde de 2 helpers met veel lawaai de struisvogel op, wand deze wilde geen meter lopen. S' avonds hadden wij een Afrikaanse braai bij het hotel, wij waren de enige Nederlanders en een groep uit Israël. De man de braai had georganiseerd en begeleide sprak Zuid-Afrikaans en vond het mooi dat hij ons kon verstaan. De Israëliërs hadden ook een begeleider bij hun die zuid Afrikaans spraak. Hij wilde graag van ons weten hoe wij gereisd waren.

Dinsdag gaan we naar Montagu, de rit is door de bergen verder door de Kleine Karoo. Het echt een prachtig mooie rit met vele hoogtes en dieptes en mooi zonnig weer erbij. In het begin van de middag kwamen we in Montagu aan. Bij aankomst bij de B&B was er een kleine communicatie storing. De uitbater keek ons al wat ongelovig aan en vertelde hij ons dat hij volgeboekt was. Klein probleem dus. Maar de uitbater ging bellen voor ons. Dit adres was in het centrum van het dorp. Het adres waar we naar toe moesten lag aan de rand van de plaats, in eerste instantie waren wij er niet blij mee. Maar toen wij er aan kwamen waren we gelijk om, zo mooi was het. De Lodges stonden los het woonhuis in de tuin, wat een mooie plek met een zwembad en dat was zeer welkom met deze temperatuur. Binnen de kortste keren zaten Aafke en ik in het zwembad. De eigenaresse was volgens ons kunstenaar en dat was duidelijk te zien in de tuin en de Lodges. Haar man had huisartspraktijk aan huis.
Ze vertelde ons dat het een veilig dorp is, het was ons al opgevallen dat er weinig of niets was afgezet. De plaats is er erg mooi om rond te wandelen.

• 16 Februari 2017 - 16:53

Louw En Martje:

Geweldig- dat had ik wel willen zien: die Engelse mevrouw op een struisvogel!