Woensdag t/m zaterdag 18 Februari - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Kees Zeeman - WaarBenJij.nu Woensdag t/m zaterdag 18 Februari - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Kees Zeeman - WaarBenJij.nu

Woensdag t/m zaterdag 18 Februari

Door: Kees en Gea

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

S'morgens na het ontbijt zijn we nog even het dorp in geweest om wat inkopen te doen. Gea had nog een antiek/curiosa winkel gezien. We zijn verder gegaan naar Stellenbosch het wijngebied in. Rond de middag hebben we bij een wijngaard een plek op gezocht om even wat te eten en in de schaduw te zitten. De rit was niet zolang, en we waren op tijd bij de volgende B&B. Dat was eerst even slikken in vergelijking met waar we de afgelopen nacht waren geweest. Hier zouden we 2 nachten overnachten. De eigenaresse was heel vriendelijk en behulpzaam.
Daar lag het echt niet aan. Maar overal waar je aan kwam viel bijna uit elkaar of weigerde verdere dienst. Gerard en en Aaf kregen ter verontschuldiging een fles wijn van haar aangeboden van wege de misarabele kamer die ze hadden. Maar goed de voorgaande waren allemaal prima, dus positief blijven. S 'middags zijn we direct op pad gegaan. De eigenaresse had ook nog wat tips voor ons, maar deze waren niet te lezen maar goed bedoeld. Oom Sammy is een heel bekende antiek/curiosa in Stellenbosch. De dames wilde daar eerst graag naar toe, dus dat eerst maar. We waren al gewaarschuwd dat het rond die tijd erg druk was in Stellenbosch en dat klopte. Maar we hebben hem gevonden en parkeerplek voor de auto. Het is een drukke stad en veel winkels, dus het bleef niet bij oom Sammy. De volgende dag zijn we een paar wijngaarden gaan bezoeken. De moeite waard. De eerste was wijngaard Warwick, mooie accomodatie maar waar weinig van de verwerking van de druiven zagen. De volgende was iets verder met de bekende wijn naam Kanonkop. Deze was kleiner dan de voorgaande maar kon je alles volgen van de aanvoer tot de vergisting en rijpen . En een wijnproeflokaal met een shop.
Rond de middag zijn naar Franschhoek gaan, Aafke had gelezen dat een mooie plaats was in fransestijl en dat was zichtbaar. Mooi voor de dames, veel kleine winkeltjes en voor ons een mooi terras. Na het winkelen wilde we nog een wijngaard bezichtigen en gelijk wat gaan eten. Rust en Vrede moest een mooi terras hebben met een mooi uitzicht. Helaas waren we te laat, de lunch was tot 15.00 uur. Maar hoger gelegen moest nog iets met een nog mooiere uitzicht zijn, dat maar gedaan en het klopte. Het zijn allemaal smalle wegen naar boven door de wijngaarden heen. Onderweg kwamen veel korhoenders tegen die in groepen bij elkaar lopen.
Vrijdagmorgen moesten we nog wat wijn ophalen, want het weekend zijn we bij Frans en Marga voor 2 nachten. We gingen gewoon lukraak kleine wijngaarden bezoeken die ook wijn verkochten. Na wat zoeken kwamen we bij DeWaal een Nederlandse naam, en die zijn er veel met een Nederlandse naam.
We werden door een vriendelijke gastvrouw ontvangen, ze sprak Z.Afrikaans en liet ons een aantal wijnen proeven. Ze gaf er een mooie en duidelijke uitleg bij. Ze waren voor ons allemaal prima, dus wat witte en rode wijn gekocht. In Hermanus nog naar een bloemenwinkel gezocht voor een bloemetje voor Marga maar helaas niet gelukt. Met Marga en Frans gingen naar hun (privé) strand om te BB'n. Frans had de auto al klaar staan toen we aan kwamen. Het was een rit over een zandweg door een natuurgebied. Heel gezellig zo bivakkeren op het strand.

• 18 Februari 2017 - 11:46

Oma Hurkxkens :

astrid vandaag vele ontzettend lieve groeten van je oma uit st. odilienberg 18 februari de dag van je verjaardag , van harte gefeliciteerd meisje ,,, een dikke knuffel extra vandaag , oma 18 - 2 - 1987 ++ 18 - 2 -2017 +++