Vrijdag tm zondag 12 Februari 2017 - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Kees Zeeman - WaarBenJij.nu Vrijdag tm zondag 12 Februari 2017 - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van Kees Zeeman - WaarBenJij.nu

Vrijdag tm zondag 12 Februari 2017

Door: Kees en Gea

Blijf op de hoogte en volg Kees

12 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Addo

Donderdag onze rustdag zijn we een wandeling gaan maken langs het strand van Cape St Francis Bay. Een heel breed strand met een flinke branding. Het water is blauw zo helder is het. Het strand schoon en het zand is heel licht van kleur, met deze temperatuur is het heerlijk met blote voeten in het water te lopen. Aan het eind van het strand gaat het over in rotsen, en waar de branding veel woester n onstuimiger is. S' middags hebben we nog wat rondgereden in de omgeving. De Township's kom je overal tegen, daar naast ligt een dorp bij Humansdorp. Daar zie je dat de verschillen erg groot zijn, allemaal villa's waar je niet bij kan komen,met een luxe winkelcentrum met bewaking.
Vrijdag zijn we vertrokken naar Addo voor het Addo Elephant Park. We waren op tijd in Addo ( een buurtschap met een enorm groot Township). Het resort Rosdeale lag aan een onverharde weg. Het was een citrusboerderij met dubbele verblijven. Het lag in een mooi aangelegde tuin. De eigenaar en zijn vrouw waren ontzettend aardige mensen. De vrouw was een vrolijke donkere Zuid-Afrikaanse, die s'morgens een praatje kwam maken en alles van ons wilde weten, ook onze voornamen. S'middags zijn we direct naar het Park vertrokken, want de kamers waren nog niet gereed voor gebruik. In het park mag je met eigen auto rondrijden, wat op zich al een enorme belevenis op zich is. Je komt er prakties geen auto's tegen. Binnen niet al te lange tijd spotte wij de eerste olifanten ( er lopen er totaal van 700 stuks). Dit in een park van totaal 95.000 km2. Het op 3 na grootste park van ZA.
Verder zagen we heel veel zebra's en varkens lopen, is voer voor de leeuwen en luipaarden. Aan het eind van de middag zagen we nog een buffel in eentje lopen. Voor dat we weg gingen hebben een safari gereserveerd voor de volgende morgen om 5.30 uur. S'morgens 4.15 de wekker gezet, om 5.15 waren wij weer in het park. De gids reed ons in een verhoogde safari auto rond door het park. Op een gegeven moment riep een vrouw dat zij poema's zag, het bleek een vrouwtjes leeuw met twee welpen te zijn. De gids vertelde dat heel bijzonder was dat wij deze zagen, maar dat je s'morgens gewoon de meeste kans hebt om ze gezien. We konden er behoorlijk dicht bij komen. Ik denk dat de leeuwen pas een prooi verorberd hadden. De welpen bleven vordurend spelen met elkaar en de moeder leeuw hield op afstand de welpen in de gaten. Verder zijn we nog wat buffels tegen gekomen en 1 olifant. Verder op de dag kom je meer olifanten tegen, maar deze trekken s' avonds dieper het bos in voor eten en rust. Het park is werkelijk de moeite waard om te bezoeken, en vooral s'morgens heel vroeg. Je komt dan nog niemand tegen, dus heel rustig. Na nog wat rond rijden richting uitgang kwamen we nog 2 mannetjes leeuwen tegen. 1 Daar van was een week daarvoor in gevecht met buffel geweest en was gewond aan een achterpoot geraakt.
Met een hele ervaring rijker zijn naar ons ontbijt vertrokken, wij mochten later ontbijten. De eigenaresse wilde natuurlijk alles van ons weten, en de foto's bekijken. Ze vertelde dat het niet vaak voorkwam dat je een leeuw met welpen tegen kwam, en dat wij geluk hadden. Toch de moeite waard om er even heel vroeg op uit te gaan. Na het ontbijt hebben we de ontspanning in de grote tuin opgezocht, het was op dat moment al behoorlijk warm.
S'avonds in Lermoons (tip van de BB eigenaresse) is een weinige restaurants in de buurt. Je moet gewoon zorgen om voor het donker weer bij je verblijf te zijn, vooral in het weekend lopen er veel dronke mensen bij de weg, ook bij de grotere wegen.
Van morgen hebben wij afscheid genomen van onze gastvrouw. Ze wilde nog graag even met ons op de foto.
Net na de middag zijn wij in Graaff- Reinet aan gekomen. Een rit van ongeveer 250 km. Het was prima weer om te rijden, bewolkt met af en toe een regen bui. De weg was zeer saai en eentonig. Af en toe zagen we wat apen oversteken, geen Bobijanen.
De BB is een oud koloniaal gebouw, daar zijn er veel van in Graaff-Reinet gebouwd je kunt de Nederlandse invloed nog wel duidelijk zien.
De BB is in de zelfde stijl ingericht als het gebouw. Gea is helemaal in haar sas met al deze oudheden.
Voor vanavond hebben we een gezellig klein restaurantje op gezocht, er was nog net een tafeltje vrij voor 4 personen. Geluk dus

• 12 Februari 2017 - 19:35

Gerrit Jan En Jenny:

Zo te lezen hebben jullie al heel wat gezien. Veel plezier verder!

• 12 Februari 2017 - 22:06

Henk En Klarie:

Hoi hoi, fijn om jullie te volgen. Wens jullie nog veel speciale ontmoeting en gebeurtenissen toe. Hier is alles goed hoor. Liefs

• 15 Februari 2017 - 11:59

Louw En Martje:

Mooie verhalen vanui ZA. Wij gaan morgen op safari in een park in Sri Lanka met veel olifanten en hopen nog een luipaard te zien. Moeten hier ook vroeg voor opstaan;de jeep komt om 5:45 uur ons ophalen. Veel plezier daar